Alla inlägg den 3 november 2011

Av Helena - 3 november 2011 13:37

Efter som varje papalagi (vit man) är besatt av rädsla för tiden vet han oxå alldeles på pricken- och inte bara varje man, utan oxå varje kvinna och varje litet barn- hur många soluppgångar och solnedgångar som varit sedan han själv fick skåda det stora ljuset för första gången.
Ja det har så synnerligen stor betydelse att man firar det med blommor och stora gillen vid vissa jämt uppdelade tidsavstånd. Hur ofta har jag inte fått märka att papalagi trodde att han måste skämmas för mig! Det var när jag blev tillfrågad om hur gammal jag var, och jag skrattade och inte visst det. "Du måste väll ändå veta hur gammal du är." Jag höll det tand för tunga och tänkte: Det är bättre att jag inte vet det!
Hur gammal man är, det betyder hur många månar man har levt. Att räkna och forska på det viset är mycket farligt, för då får man ju veta hur många månar de flesta människors liv varar. Var och en vakar mycket noga på det, och när rätt många månar är förbi, så säger han: " Nu ska jag snart dö." Han känner ingen glädje och dör oxå snart.

Papalagi, söderhavshövdingen Tuiaviis berättelse

Tycker det va minnesvärt, varför lägga så stor vikt i tiden egentligen!?

Ovido - Quiz & Flashcards